Thursday, January 4, 2007

SIAPA DAN KENAPA

SIAPA SAYA?
Mungkin pengunjung ke blog ini tertanya-tanya, siapa sebenarnya saya. Sekiranya pengunjung adalah kenalan saya pasti kenal saya, tapi sekiranya anda baru dan ingin berkenalan dengan saya pastinya tertanya siapa saya.

Jadinya saya perlu untuk kenalkan diri, bak kata orang tak kenal maka tak cinta - begitu juga saya dan Revolusi Kewangan tak kenal camana plak nak join bengkel, betul tak? Nama saya MOHD FAISAL MD NOR, simple je orangnya, nampak pendiam tapi peramah, nampak pemalu tapi ceria, nampak pasif tapi aktif semua ni tersimpan dalam badan yang sedikit kecil atau mungkin jugak sederhana tapi jiwa besar. Itu serba sedikit pasal saya.

Semenjak dari kecil lagi saya mempunyai banyak cita-cita atau angan-angan. Macam-macam ada, nak banyak duit, nak beli ini nak beli itu nak jadi camtu nak jadi camni. Pastinya semua cita-cita atau angan-angan saya berkisar dengan duit, maknanya ada duit boleh jadi-boleh dapat. Takde duit boleh jalan, jadilah macam mat jenin, simpanlah jadi angan2 kosong, mana tahu tetiba terjadi plak kenyataan.. alhamdulillah. Jadinya banyak keinginan saya dari dulu hanya impian yang sukar untuk dijadikan realiti, kenapa? Kerana faktor utama nak jadikan ianya realiti adalah duit.

Secara kesimpulannya, duit mampu utk merealisasikan tidak semua tapi banyak impian saya. Duit bukan segala-galanya tapi segala-galanya memerlukan duit. Faham tak? Atas kesedaran ini, saya banyak belajar, melalui bacaan, attend program dan macam-macam lagi - semuanya cara untuk membuat duit. Daripada itu saya buat kesimpulan sendiri, untuk mendapat duit ni kena menjual, tak kiralah menjual produk ke servis ke dan macam-macam lagi.

KENAPA REVOLUSI KEWANGAN
Dipendekkan cerita, dalam proses tersebut saya diketemukan dengan Program yang diperkenalkan oleh En Aziz ni. Tapi saya cukup yakin, pertemuan ini ada hikmah dan petunjuk daripada Allah kerana apa? Saya masih ingat setiap kali saya bayar fee untuk join sesuatu program, saya mesti niat "Ya Allah aku memohon pada Mu, moga-moga duit ini akan kembali padaku". Alhamdulillah, memang program Revolusi Kewangan ini mengembalikan semua duit saya yang telah dibelanjakan dan lebih menarik lagi saya dapat lebih banyak lagi. Kenapa saya kata macam tu, kerana duit saving isteri banyak dibelanjakan untuk bayar fee program saya dan isteri sertai. Sebagai menebus kembali banyak simpanan isteri yang telah digunakan, saya telah bayarkan yuran pengajian master isteri untuk semester ini sebanyak RM1100.

Itu baru satu, banyak lagi pembayaran yang telah saya lakukan, saya juga telah menghadiahkan RM1000 pada ibu sebagai penghargaan dan terima kasih atas doa ibu. Pinjaman dengan Abah mertua (semasa renovate rumah) saya jelaskan RM10000 TUNAI dan bayaran bulanan RM500 tanpa tempoh - bukan apa saja tak kira berapa dah bayar, ingin ambil kesempatan buat kebajikan dengan ibu bapa sementara ada umur mereka, beli perabot untuk Abah RM1500 - ganti perabot lama yang teruk diconteng oleh dua anak saya dan RM1500 untuk saya tukar handphone. Peruntukan HP ini sebenarnya saya mintak RM3000 tapi tidak diluluskan oleh En Aziz. Alhamdulillah, En Aziz mengingatkan saya supaya bersederhana dalam berbelanja. Peruntukan ini sya tak tukar pun HP sebaliknya saya belanja isteri dan anak-anak dan belanja lah diri sendiri bukan sikit-sikit tapi banyak jugak. Satu lagi yang telah saya lakukan ialah settlekan hutang credit card.. saya dah takder hutang credit card, tapi yang bestnya credit card akan tetap digunakan. Saya dalam proses untuk covert credit Citibank biasa ke Citibank Ready Cash.. Kenapa? Nanti saya citer lagi..

Jadinya kalu kita rujuk semula SIAPA PATUT HADIR BENGKEL REVOLUSI KEWANGAN, saya punya ada dalam list bawah ni:
• Mereka yang inginkan kebebasan kewangan (bebas dari hutang)
Mereka yang berhutang dan tidak tahu cara terbaik bayar hutang
• Mereka yang bakal mendirikan rumahtangga & menghadapi masalah budget utk melangsungkan perkahwinan
Mereka yang suka berbelanja tanpa menjejaskan simpanan
• Mereka yang ingin menggandakan simpanan
• Mereka yg dikenakan CCRIS atau CTOS
• Mereka yang ingin hidup senang (tanpa perlu berniaga)
• Mereka yg mempunyai wawasan dan ingin mengetahui teknik pengurusan kewangan yg efektif dan kreatif

Pasti semua tertanya camne boleh belanja camtu eh? Nantikan pula cerita mcm mana Revolusi Kewangan mampu merealisasikan impian anda.. tunggu ye! Apa lagi DAFTAR DAN SAHKAN penyertaan anda dalam Bengkel Revolusi Kewangan Siri 1/2007 - Pertama kali di Shah Alam.. pada 11 Feb. 2007..

No comments: